سایت1

هنرمندان حوزوی باید به دنبال تغییر معادلات جهانی هنر در دنیای معاصر باشند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره هنر آسمانی آیت الله علیرضا اعرافی در آئین اختتامیه نهمین جشنواره هنر آسمانی که در سالن همایش‌های بین المللی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد، به واقعه غدیر خم اشاره کرد و اظهار کرد: غدیر خم مجموعه امتیازات مختلف است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ نکته در معماری غدیر خم وجود دارد، مطرح کرد: قدرت ماندگاری موجود در داستان غدیر خم نخستین نکته قابل توجه است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه موانع بسیار سختی در پیش استمرار پیام غدیر بود که پیامبر(ص) نسبت به این موضوع آگاهی داشتند، عنوان کرد: ابرهای فراوانی مقابل درخشش انوار غدیر قرار خواهند گرفت ولی رسول خدا(ص) داستان را به گونه‌ای معماری کردند که از این آفت‌ها به دور باشد.

وی با اشاره به اینکه از منظر روانشناسی قصه غدیر از مجموعه نکته‌ها تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: این نکات منجر به این شد که غدیر در قرن‌های متوالی بماند و نورافشانی کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در موضوع غدیر هنر نیز نقش بزرگی ایفا کرد، تصریح کرد: تاریخ‌نگاری‌های غدیر و اشعار شاعران نیز در شکوفایی و ماندگاری غدیر تاثیرات بسیاری داشتند.

وی با اشاره به اینکه غدیر درآمیخته شده با هنر آسمانی و متعهد با شخصیتی که کانون هنر است، گره‌ خورده است، یادآور شد: هر موضوعی که در نهج البلاغه دنبال کنید خواهید یافت که این موضوع درآمیخته با هنر است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) پیچیده‌ترین مفاهیم را در قالب اشعار هنری ارائه کرده‌اند، ابراز کرد: هنرمندان حوزه علمیه رسالتی که بر دوش دارند آن است که تمام معارف و گنج‌های اسلام را در قالب‌های هنری ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه در سنت عالمان دینی دیده‌ایم که نسبت به هنر توجه داشته‌اند، بیان کرد: حوزه باید مناسب با اقتضائات امروز این مسیر را ادامه دهد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اضلاع تمام تمدن‌ها هنر است، اظهار داشت: هر تمدن برای عمق و وسعت بخشی نیازمند انواع مختلف هنر است.

وی با اشاره به اینکه امروز نیز یک پای استوار تمدن غرب در حوزه هنر است، مطرح کرد: متاسفانه در غرب هنری که دنبال می‌شود در اوج به عنوان جایگزین دین شناخته می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه هنرمندان حوزوی باید به دنبال تغییر معادلات جهانی هنر در دنیای معاصر باشند، عنوان کرد: در هنرهای غربی نکاتی ازجمله شهوت و تکذیب عالم‌های غیب و قدسی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی دارد و بخشی از آن تحول در عالم هنر است، خاطرنشان کرد: این وظیفه بزرگ بر عهده هنرمندان حوزوی است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در حوزه اقداماتی در عرصه هنر انجام شده ولی کم بوده است، تصریح کرد: در برنامه توسعه هفتم دولت نیز باید شاهد توجه ویژه به هنر باشیم.

وی با اشاره به اینکه اتصال هنرمندان حوزه با هنرمندان دانشگاه باید دنبال شود، یادآور شد: جامعه هنرمندان ایران و هنرمندان حوزه در کنار اقشار مختلف اقدام توهین به قرآن کریم را محکوم کرده از سازمان ملل انتظار برخورد دارند.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *